Hasiči z Poběžovic slavnostně přivítali novou cisternu Scania z dílen firmy KOBIT – THZ, Liazka odjela do vedlejší obce

Novou cisternovou automobilovou stříkačku dodala firma KOBIT – THZ do obce Poběžovice. S financováním automobilu za 7 713 750 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a také Plzeňský kraj.

Slavnostní předání proběhlo 7. května 2022, součástí byl i průvod ze Spojeneckého náměstí v Poběžovicích. Dorazili hasiči z okolních obcí i kolegové z Německa. Starosta také předal klíčky od „starého“ vozidla Liaz dále, cisterna bude sloužit v Drahotíně.

Hasiči na sebe ve své historii brali vždy vysoké břímě. Nevykonávali činnosti pouze spojené s hašením požárů, ale byli vždy nedílnou součástí v obecní společnosti, kdy se starali o kulturní život, prevenci, poskytovali nezbytnou pomoc občanům v nouzi.

Dnes, jak zde stojíme, je neodmyslitelným důkazem jejich rozmanité činnosti. Začnu dobou nedávno minulou.

Během pandemie COVID-19 to byly právě hasiči, kteří nesli veškeré práce spojené s logistikou a dezinfekcí, nyní například poskytují humanitární pomoc Ukrajině, čehož byli i poběžovičtí hasiči součástí.

Při každém větším větru, dešti, či jiné mimořádné události jsou bez ohledu na denní či noční hodinu odtrženi ze svého každodenního života od svých blízkých, by mohli pomáhat tam, kde je právě třeba.

Pokud se rozezní siréna, nemyslí v tu chvíli na to, co měli naplánováno dělat, ale myslí jen na to, co je udělat třeba a co jim velí jejich povinnost. Počet výjezdů se rok od roku zvyšuje, a tak jen díky zásahové činnosti hasiči stráví několik desítek, možná stovek hodin ročně jinde, než by v tu chvíli chtěli být.

K tomu všemu mají starosti spojené s organizací májky, bálu, dětského dne, vedení dětského kroužku, společných cvičení, výcviků a školení.

Proč to vlastně dělají? Je to kvůli nějakému vyššímu postavení ve společnosti, prestiži, penězům, nebo slovům díků a uznání? Věřím, že na tyto věci žádný hasič nemyslí a dělá to jen kvůli vlastnímu pocitu a potřebě pomáhat. Na nás ostatních je, abychom jim pro tuto činnost poskytli co možná nejlepší zázemí a prostředky.

Není tajemstvím, že vozový park poběžovických hasičů zastaral. Nemůžeme z tohoto stavu nikoho vinit, neboť byly určitě důležitější věci k řešení a nákup čehokoliv hasičského, je vždy velice finančně náročné.

Pokud se ale hlavní výjezdová technika dostala do stádia, že má za sebou 35 let aktivní služby, je třeba tuto skutečnost řešit. Vždy je na prvním místě bezpečnost každého hasiče. Je proto nezbytné ho vybavit dobrými ochrannými prostředky a poskytnout mu takové vozidlo, aby ho bezpečně dovezlo na místo události.

Jsem proto velice rád, že po třech letech úsilí se povedlo zaparkovat v hasičské zbrojnici nový zásahový automobil, který splňuje ty nejnáročnější požadavky.

Chápu, že je to věc velice finančně náročná, a že jsme za tu cenu mohli rekonstruovat jednu, nebo dvě ulice. Jsem ale toho názoru, že bezpečnost nás všech je vždy na prvním místě. K čemu nám bude nový asfalt, když hasiči nebudou mít dostatečné prostředky k tomu, aby včas a efektivně zasáhli v případě požáru našich domů.

Věřím, že nyní mají po dlouhých letech poběžovičtí hasiči takové prostředky, kterými za každých okolností budou moci provést zásah rychle, efektivně a účelně.

Dovolte mi, abych vyslovil vám, všem hasičům velké poděkování za práci, kterou pro nás všechny odvádíte. Přeji vám, aby krizových situací, kdy bude nová technika nasazena, bylo, pokud možno co nejméně a když už k tomu dojde, aby odvedla svoji práci na 100 %.

Děkuji taktéž vašim manželkám, přítelkyním a dětem za jejich trpělivost, neboť život s hasičem není a nikdy nebude lehký.

Děkuji i Ministerstvu vnitra, Hasičskému záchrannému sboru, Plzeňskému kraji, společnostem Arimex a GTS Poběžovice za dotace a finanční příspěvky, díky nimž jsme mohli takto společnými silami novou cisternovou automobilovou stříkačku zakoupit.

Děkuji vám, občanům našeho města za podporu, která se hasičům dostává,

uvedl Martin Kopecký, starosta města Poběžovice.

Poběžovice (dříve Ronšperk) jsou město v severozápadní části okresu Domažlice. Leží v podhůří Českého lesa, nedaleko hranice s Bavorskem. Městem protéká potok Pivoňka. Žije zde přibližně 1 500 obyvatel.

Jednotka byla z kategorie JPO III do kategorie JPO II převedena v roce 2000. V té době měla 13 členů, do současnosti v jednotce působilo celkem 30 členů.

Jednotka disponovala technikou Š 706 RTHP, který momentálně působí v jednotce Drahotín a Avií, v současnosti je ještě v aktivní službě v jednotce Nový Kramolín.

Modernizace vozového parku začala v roce 2004, kdy město zakoupilo vozidlo CAS 32 T815 Tatra. V roce 2009 jsme převodem od HZS ČR dostali vozidlo CAS 24 K LIAZ.

Dále byla pořízena vozidla Škoda Fabia – převodem od Policie ČR a Hyundai Tucson – převodem od Inspekce ŽP. Od roku 2018 je jednotka zařazená do systému First responder a je předurčena k vnikání do uzavřených prostor, k práci s motorovou řetězovou pilou a k hašení požárů.

Od roku 2012 jednotka k dnešnímu dni zasahovala u celkem 416 událostí.

Jednotka stále častěji spolupracuje se ZZS a s LZS.

Od roku 2019 se vedení města a jednotky snažilo o získání dotace a o pořízení nového zásahového vozu. To se povedlo až v roce 2021, kdy byla žádost o dotaci schválena. V ten samý rok proběhlo výběrové řízení na zhotovitele vozidla, které vyhrála společnost Kobit – THZ.

Ve čtvrtek 7. dubna 2022 se stal sen skutečností a členové jednotky si nové vozidlo SCANIA CAS 20 přivezli domů,

doplnil historii velitel jednotky.

Podvozek cisterny

Šasi Scania P 440 B4×4HZ řady XT má rozvor náprav 4 550 mm. Obě jsou odpruženy listovými péry a osazeny stabilizátorem, diferenciály jsou vybaveny mechanickou uzávěrkou. Brzdy jsou bubnové, ovládané elektronicky. Pohon přední nápravy je připojitelný.

Zadní náprava je vybavena „podmetacími“ řetězy, které umožňují spuštění z místa řidiče i za jízdy vozidla do rychlosti nejméně 40 kilometrů za hodinu.

Automobil je poháněn vznětovým řadovým šestiválcem DC13 153 o výkonu 324 kW při 1 900 otáčkách za minutu. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, spřažen je s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou GRS905R s retardérem R3500. Převodovka je zde ve verzi bez spojkového pedálu a se systémem Opticruise.

Pomocný pohon požárního čerpadla je vyveden z převodovky s možností zapnutí bez nutnosti zastavení chodu motoru.

Šestimístná kabina CP28L je vybavena klimatizací a 3kW nezávislým vytápěním voda-vzduch.

Na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu vzduchové soustavy podvozku. Součástí sdružené zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení a proudový chránič.

Kabina je vybavena analogovou radiostanicí Motorola DM 2600 s tlačítkovým mikrofonem a vozidlovým digitálním terminálem EADS G2 od Airbus Defence and Space. V prostoru ovládacího místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo analogové vozidlové radiostanice.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny, v dalších čtyřech pak ruční radiostanice. Dobíječe a komunikační prostředky, včetně dobíjení výjezdového tabletu, je možné při dlouhodobějším stání CAS odpojit od napětí podvozku.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři kompletní dýchací přístroje a pro tři náhradní tlakové láhve. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy a hlavovými opěrkami a jsou opatřena snadno omyvatelnými potah.

Osvětlení v prostoru druhé řady sedadel má dvě úrovně svícení – intenzivní a tlumené. Nad čelním sklem je zásuvka pro připojení palubní kamery.

Pod zadními sedadly je úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora, sedák je dělen na dvě části.

Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři, nad opěradly je úložná čalouněná police pro drobné požární příslušenství a ochranné masky k dýchacím přístrojům.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou polovinou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele. Výstražné zařízení je doplněno o jednotónovou pneumatickou houkačku ovládanou z místa strojníka.

Na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, přítlačným zařízením lana a mechanickým jištěním proti přetížení.

Úchytný prvek navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s kladkou. Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku.

Prostor navijáku je při jeho činnosti osvětlen bílým neoslňujícím LED světlem. Vedle navijáku najdeme lafetovou proudnicí PROTEK Style pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu při tlaku 6 barů a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.)

Ovládání proudnice je umístěno v kabině osádky v dosahu sedadla velitele, veškeré funkce a pohyby proudnice jsou ovládány pomocí joysticku a podsvícených tlačítkových ovladačů. Proudnice umožňuje uživatelsky nastavit oscilaci.

Scania je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním a na zadní části nástavby dvěma LED pracovními světlomety s intenzitou světelného toku 1000 lumenů, které osvětlují prostor podél boků účelové nástavby a za vozidlem.

Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor účelové nástavby vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s hladkým povrchem.

Nástavba je vybavena ve spodní části předních a zadních úložných prostor otevíratelnými stupačkami pro snazší dosažení požárního příslušenství umístěných v horní části.

Stupačky jsou během jízdy zajištěny západkovým mechanismem, jejich otevření je signalizováno v zorném poli řidiče.

Scania je vybavena osvětlovacím stožárem THZ LED o výšce 5 metrů od země s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Osvětlovací stožár je umístěn v prostoru mezi kabinou osádky a účelovou nástavbou a je vybaven čtyřmi 24V LED světlomety se světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Osvětlovací stožár je napojen na elektrickou soustavu podvozku, samočinně se složí do transportní polohy při odbrzdění parkovací brzdy a jeho vysunutí je signalizováno v zorném poli řidiče, při odbrzdění ruční brzdy do doby samočinného složení je jeho vysunutí signalizováno v kabině osádky i zvukově.

Po složení stožáru do přepravní polohy dojde k samočinnému zhasnutí rozsvícených světel.

Naklápění světlometů podél vodorovné osy a otáčení podél svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání, které je umístěno v prostoru požárního čerpadla.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a na zádi umístěny LED zdroje bílého neoslňujícího světla.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, umístěných na účelové nástavbě. Na střeše nástavby je rovněž přípojný bod pro lafetovou proudnici.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo, vyrobena je z nerezové oceli – pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Umožňuje i kombinovaný provoz, pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se zobrazovací grafickou obrazovkou a se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat i pomocí tabletu z místa řidiče. Systém řízení požární nástavby se zobrazovací obrazovkou má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár, deaktivace zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz, l) automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  • integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/ /osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Ovládací místo čerpací jednotky je pro případ závady zobrazovací obrazovky vybaveno ovládacím tlačítkovým panelem s možností ovládání základních funkcí požárního čerpadla (zapnutí a vypnutí požárního čerpadla, zavodnění z vlastní nádrže a volného vodního zdroje, doplňování vlastní nádrže z volného vodního zdroje a hydrantové sítě a regulaci otáček čerpadla).

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojena na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou napojená na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.

Zadní část účelové nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Zdroj: https://www.pozary.cz/clanek/260667-hasici-z-pobezovic-slavnostne-privitali-novou-cisternu-scania-z-dilen-firmy-kobit-thz-liazka-odjela-do-vedlejsi-obce/

Příspěvek byl publikován v rubrice JSDH informuje se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..